Interesting information about the post-war use of Hurricanes in SSSR was posted recently on the "VVS Rosii Forum" by В. Гоголев:
Недавно нашел данные по 37-му отдельному смешанному авиаотряду Якутского управления гидрометслужбы:
Hawker Harricane о/з 707, з/н -, 09.08–20.08.1946 принят и перегнан из г. Иркутск в г. Якутск по указанию Начальника авиационно-аэрологического сектора ГУ ГМС. 24.12.1946 в 37 ОСАО ЯУ ГМС, 1-е звено вертикального зондирования, пилот Кляус М.К.
Hawker Harricane о/з 742, з/н -, 09.08–20.08.1946 принят и перегнан из г. Иркутск в г. Якутск по указанию Начальника авиационно-аэрологического сектора ГУ ГМС. 24.12.1946 в 37 ОСАО ЯУ ГМС, 1-е звено вертикального зондирования, пилот Кардашев П.Ф.
Hawker Harricane о/з 768, з/н -, 09.08–20.08.1946 принят и перегнан из г. Иркутск в г. Якутск по указанию Начальника авиационно-аэрологического сектора ГУ ГМС. 24.12.1946 в 37 ОСАО ЯУ ГМС, 1-е звено вертикального зондирования, запасной самолет командира 37-го ОСАО Синицын-Кузнецова Я.Н.
Complete post at http://forums.airforce.ru/showthread.php?t=2562
About the same time following photos were posted at "Modeling the Aircraft of Soviet VVS Forum" ( http://vvs.hobbyvista.com/Forum/showthr ... =33&page=1):


The photo is scanned from the book "Hurricane in Foreign Service" by Miroslaw Wawrzynski. According to the author,it´s a two seater with radar antennas on the wings and the photo was probably taken in 1946.
I would appreciate any help with following questions:
Is the Hurricane shown on the photo one of those used by GU GMS?
How many Hurricanes were used by GU GMS and how long?
Any information on the wing mounted equipment?
Is there any particular reason why Hurricanes were used by this service and not more modern airplanes?
Thanks in advance. You may answer in Russian, I can read and understand cirillic.
С уважением
Konstantin